Tenhle příspěvek jsem zanedbal a píšu ho až s půlročním zpožděním. Na konci minulého semestru jsem se k tomu nepřinutil, a na začátku zimního jsem pak měl práce nad hlavou s naší instalací na SIGNAL festival (o tom možná napíšu jindy). Asi budou v tomhle případě chybět horké emoce jako v případě předchozích semestrů a už si toho moc nepamatuju, tak vynechám oblíbenou sekci „jak udělat předmět“.

Když se tak koukám na moje předchozí blog posty, tak tam FIT popisuju jako hardcore školu a studium jako no-life. Za těch pár let jsem ale vystřízlivěl z pocitu, že absolventi FITu jsou nějak, co se vzdělání týče, na výši. Pravda je taková, že znám spoustu lidí, kteří studují ≥ 4 roky, mnoho předmětů na víc pokusů a ono to nakonec nějak dopadne. Ale i tak hodnotím svoje rozhodnutí jít na FIT jako pozitivní a neměnil bych.

V retrospektivě byl 4. semestr relativní pohoda. Vůbec první semestr bez matematiky. Vybral jsem si obor Znalostní inženýrství (ZI) a s tímto vědomím jsem si začal zapisovat i oborové předměty. Z pohledu volby oboru jsem se rozhodnul dobře. Nelituji, že nejsem například na softwarovém inženýrství nebo teoretické informatice. ZI přešlo nově pod katedru aplikované matematiky a s tímto přechodem došlo ke zlepšení většiny předmětů. K mnoha mám pořád připomínky, ale jen tak dál!

BI-BEZ [Bezpečnost]

Úvod do informatické bezpečnosti. Relativně zajímavý a přínosný předmět který studenta provede základy kryptografie. Cvičení mě bavila, zápočty ani zkouška nebyly po přípravě nějak zásadní problém. Příkladem z probírané látky je výměna klíčů v asymetrických šifrách nebo funkce a slabiny hashovacích algoritmů.

choose encryption modes wisely

BI-OSY [Operační systémy]

Poslední 2 progtestové úlohy na bakalářském FITu. Obě mají za cíl naučit studenta multithreadingu. První úloha za pomocí C++11 threadů, druhá pak za pomocí POSIX threadů. Stačí naštěstí udělat jen jednu úlohu a já jsem se tak spokojil radši s horší známkou než s představou, že strávím dalších několik desítek hodin debugováním POSIX threadů. Zkouška která následuje bohužel vůbec neodpovídá obsahu přednášek. Namísto zkouší studenty ze životnosti HDD a počtu zapisování i-node při přesunu souboru. A to jsou znalosti, které jsem od zkoušky stejně už dávno zapomněl a nemám pocit, že bych je k něčemu potřeboval.

harsh reality

BI-PRP [Právo a podnikání]

Za průchod studiem je třeba absolvovat alespoň 2 ekonomicko-manažerské předměty. Vybral jsem si právo a podnikání s vidinou, že mě bude bavit stejně jako předchozí verze tohoto předmětu, kterou jsem absolvoval v prváku. Přednášky byly ale bohužel o něco slabší a zkouška nebyla opět koncipovaná moc s ohledem na probraná témata. Pro někoho může být zajímavá přednáška zaměřená na vyplnění daňového přiznání, na kterou asi letos na jaře zajdu.

BI-PSI [Počítačové sítě]

Actually super a přínosný předmět. Skoro každý se v dnešní době setká se síťovou komunikací. A já jsem svoje znalosti například zužitkoval už v našem projektu na SIGNAL. Znám nyní vrstvy OSI modelu a vím, alespoň zhruba, jak ta síť vlastně funguje. Na cvičeních si člověk zkouší konfigurovat sítě, zapojovat UTP kabely a jako semestrálku pak napsat vlastního TCP klienta.

BI-SI1.2 [Softwarové inženýrství]

Předmět ke kterému mám velké výhrady. Jeho cílem je naučit studenty spolupracovat ve skupině, přinutit je psát dokumentaci, verzovat kód a využívat systém pro správu ticketů (TRAC). Můj zážitek byl ale následující: Na prvním cvičení prohlásí, že si mají studenti udělat skupiny a vymyslet zadání pro projekt. Už toto je problém, protože se dost možná stane, že nemáte na paralelce žádné kamarády a musíte tedy s cizinci vymýšlet zadání na projekt. pro který ještě pořádně neznáte požadavky. Stal jsem se tak team-leaderem 5 členného týmu, a začali jsme vyvíjet systém pro správu sportovního klubu. Nejsmutnější je, že v podstatě nejde vymyslet zajímavý projekt, protože například ke hře bude člověk těžko kreslit diagramy a řešit usecasy. Průběh předmětu je založený na iteracích, ve kterých je potřeba splnit různé části projektu a odevzdat různé části dokumentace. Největší pain je nutnost psát dokumentaci v Enterprise Architectu, což je naprosto odporný nástroj který navíc podporuje jen Windows. Takže si buď nainstalujete Windows, nebo si užijete odpornou grafiku a rozjede to ve Wine.

Alternativou k tomuto předmětu je zapsat si zároveň předmět Softwarový projekt [BI-SP1], který nahrazuje cvičení SI1 a měl by údajně být více časově náročný. Studenti Softwarového inženýrství ho mají povinně. Realita je ale taková, že SP1 není o moc víc náročný a jsou to v podstatě 4 kredity navíc zdarma. Každý projekt v SP1 má individuálního vedoucího, který ne-vždy vyžaduje veškerou dokumentaci, člověk se tak navíc může vyhnout i EA, což stojí samo o sobě za zvážení. Máte taktéž možnost procovat na něčem více užitečném než na wasted-time projektu v SI1. Kdybych tohle býval věděl, zapsal bych si SP1.

BI-VWM [Vyhledávání na webu a v multimediálních databázích]

VWM mě dost bavily. Celé hodnocení ze semestru spočívá ve tvorbě semestrálky. Já jsem jako svoji semestrálku vytvářel implementaci top-k treshold a Faginova algoritmu. Na přednáškách se dozvíte například, jak funguje indexování, jak vypadá Google matice i jak funguje KNN. Samotná zkouška je nakonec až smutně lehká, což vede k tomu, že jsem se bohužel nedokopal naučit tyto znalosti víc nazpaměť.

BI-ZUM [Základy umělé inteligence]

Předmět na který jsem se těšil už od prváku, který mě ale bohužel zklamal. Předmět měl první semestr nový garant a přednášející, který je světová kapacita na multi-agent-pathfinding, ale přednášky i náplň cvičení nebyly moc zajímavé. Teoreticky to měl být průlet biblí AI od Russela a Norviga Artificial Intelligence: A Modern Approach. Na průchod všech témat mají na Berkley 2 semestry, u nás je to jen výběr pár algoritmů. Pokud jste se navíc už setkali například s genetickými algoritmy, teorií her, prohledáváním s heuristikou a neuronovými sítěmi, tak si z předmětu nic moc nedonesete. Jako semestrálku jsem udělal neuronovou síť řídící první stage Falcon9 a za pomocí genetických algoritmů ji učil přistávat na platformě. Zkouška je lehká.

get motivated

All images stolen from FITMeme.

4 thoughts on “Čtvrtý semestr na FIT ČVUT: Nějak to letí”

  1. Super, tesim se na budouci clanky o pruchodu fitem! Jsem ted ve 4. semestru a vzdy si rad prectu co me zhruba ceka 🙂

  2. Super článek, čtu si to vždy před a po semestru, jako přípravu a porovnání. Teším se na případný 5. semestr 🙂

Napsat komentář: Matyáš Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.